TRAINING

Elke opleiding wordt ontwikkeld in samenspraak met de opdrachtgever om op maat te werken en te beantwoorden aan de behoeften van de deelnemers. De opleidingen kunnen zowel in-company als in het opleidingslokaal van IMPACT georganiseerd worden.

IMPACT nv behaalde het Qfor kwaliteitslabel en is door de Vlaamse overheid erkend

als dienstverlener in het kader van de KMO-portefeuille voor de pijlers

‘opleiding’(DV.O101320) en ‘advies’(DV.A101319.)

KMO-logo.png

Wijs de training aan met de cursor voor de inhoud

  • De competenties van medewerkers inschatten.

  • Instructies geven.

  • Opstellen van normen en doelstellingen.

  • Bijsturen.

  • Medewerkers motiveren.

  • Motivatiegesprek voeren.

  • Delegeren.

  • Disciplinegesprek voeren.

  • Slecht-nieuws gesprek voeren.

Leidinggeven

  • Evolutie vande organisatie en de rol van de leidinggevende hierin

  • Communicatie

  • Assertiviteit

  • Motivatie

  • Situationele leidinggeven

  • Emotionele intelligentie (via afname BarOn EQi-vragenlijst)

  • Conflicthantering

  • Feedback geven

  • ...

Motiverend leidinggeven & Emotionele intelligentie

Teamwerk
  • Overtuigend communiceren.

  • Het gedrag van de gesprekspartner inschatten en er resultaatgericht op inspelen.

  • Confrontaties kunnen aangaan en conflicten vermijden.

  • Feedback geven.

  • Assertief zijn.

  • Nee-zeggen en aandringen.

  • Slecht-nieuws brengen.

  • Omgaan met patstellingen.

Samenwerken

  • Wat is 'assertief zijn'?

  • Het verschil tussen assertief, agressief, manipulatief en onderdanig gedrag.

  • Wanneer wel/niet assertief zijn?

  • Verbale en non-verbale assertiviteit.

  • Correct feedback kunnen geven via de dialoog.

  • De assertieve monoloog.

  • Nee-zeggen en aandringen.

  • Moeilijke boodschappen voeren.

Assertiviteit

Bokshandschoenen
  • Wat is het verschil tussen een confrontatie en een conflict?

  • Voor-en nadelen van een conflict.

  • De emoties die gepaard gaan met een conflict aanpakken en managen.

  • De 5 manieren van conflicthantering.

  • De win-win methodiek.

  • Omgaan met negatieve feedback.

  • Correcte feedback kunnen geven.

Conflicthantering

Vintage houten klokken
  • Wat is timemanagement?

  • Effectief en efficiënt met tijd omgaan.

  • Wat zijn mijn doelstellingen en verantwoordelijkheden?

  • De wetten van tijdbeheer.

  • Het opmaken van een dag-, middellange-en lange termijnplanning.

  • Omgaan met tijdrovers (e-mail, vergaderen, telefoneren, werkoverleg en drop-ins).

  • Durven opkomen voor je eigen tijd.

Tijdbeheer

  • Voorwaarden bij de opstart van een project.

  • Projecten als onderdeel van gestructureerde probleemoplossing.

  • Communiceren of vergaderen?

  • Doelgerichte projectvergaderingen.

  • Communicatie bij projecten:

    • Kick-off vergadering

    • Projectopvolgingsvergaderingen

    • Activiteitenplanning

    • Lessons Learned

  • Instrumenten bij projectmanagement:

    • Projectcharter

    • Mijlpalenplan (PERT-planning) & Gantt-diagram

    • Project-verantwoordelijkhedenschema (RACI).

Projectmanagement

  • Aanpakken van moeilijkheden bij het realiseren van projectdoelstellingen.

  • Omgaan met niet oplosbare situaties: HEEL-principe.

  • Omgaan met oplosbare situaties.

    • Veroorzaakt door onszelf: het beheren van wederzijdse afhankelijkheid.

    • Veroorzaakt door anderen: de assertieve confrontatie.

  • Oplossen van patstellingen.

  • Te vermijden moeilijkheden.

  • “Nee” zeggen.

  • Overtuigen met een sellogram.

  • Goed delegeren.

  • Omgaan met weerstanden.

Leiderschap in projecten

  • Een vergadering efficiënt voorbereiden.

  • De agenda.

  • De verschillende types vergaderingen:

    • Informatie inwinnend​

    • Informatie verstrekkend

    • Probleemoplossend

    • Besluitvormend.

  • De rol van de voorzitter en deelnemers in de verschillende soorten vergaderingen.

  • Het verloop van een vergadering.

  • Inspelen op de verschillende types rond de vergadertafel.

  • Het verslag.

  • De nazorg.

Efficiënt

vergaderen

  • Definiëren van het doel van de presentatie.

  • Een presentatie voorbereiden in functie van: het doel​, het doelpubliek, de inhoud, de methode, de media, de timing.

  • De presentatie overtuigend kunnen brengen.​

  • De rol van de presentator: verbaal, non-verbaal, intonatie, enthousiasme, vertaalslag naar het publiek.

  • Inspelen op vragen en opmerkingen van het publiek.

  • Onvoorziene omstandigheden kunnen counteren.

  • Presentatiestress kunnen vermijden.

Dynamisch presenteren

Train-de-trainer

  • De basiseigenschappen waaraan elke training moet voldoen.

  • Een training efficiënt voorbereiden.

  • De opleider als model.

  • Het publiek inschatten.

  • Zowel een individuele als een groepsopleiding kunnen geven.

  • Omgaan met vragen en opmerkingen van het publiek.

  • Inspelen op onvoorziene omstandigheden.

  • De opleiding evalueren en bijsturen.

Change

management

  • Het begrijpen van verandering

  • Het plannen van verandering

  • Het managen van verandering

  • Inzicht krijgen in het proces van verandering

  • ​Jezelf en je reacties herkennen, begrijpen en erkennen

  • Technieken toepassen die ons helpen de verandering te accepteren

  • Tips en valkuilen per fase van het proces​

  • Communiceren in tijden van verandering

  • Het doel van evaluaties.

  • Voorwaarden waaraan een goede evaluatie dient te voldoen.

  • Een evaluatie voorbereiden.

  • Het voeren van evaluatiegesprekken:

    • De intro​

    • Het evalueren

    • Afspraken maken

    • Komen tot een concreet actieplan.

  • Nazorg en opvolging.

Motiverend evalueren

  • De voorbereiding van een prospectie of terugkomgesprek.

  • Opmaken van de lift-speech.​

  • Sellogram.

  • Vraag-o-theek.

  • Weerstanden en de weerlegging.

  • De klantenpsychologie.

  • Een telefonisch afspraak kunnen maken.​

  • Het verkoopgesprek.

    • De intro​​.

    • Behoeftedetectie.

    • Argumentatie.

    • Weerstandweerlegging.

    • Afsluiting.

  • Omgaan met klachten.

  • Moeilijke commerciële gesprekken voeren.

Verkoop

  • De voorbereiding van een onderhandeling.

  • De principes van win-win onderhandelingen.

  • Het zoeken naar oplossingen.

  • Wat te doen als de tegenpartij 'machtiger' is?

  • Wat als onderhandelen onmogelijk is?

Onderhandelen

  • Stress leren herkennen en aanvaarden.

  • Verschillende soorten stress.

  • Herkennen/ beheersen van ongepaste emoties.

  • Ontwikkelen van emotioneel zelfbewustzijn.

  • Basisinzichten voor het maken van stress verlagende keuzes.

  • Inzicht in het belang van tijd als stressfactor.

  • Bekwaamheid in het creëren van geestelijke rust.

  • Inzicht in de invloed die wij hebben op ons eigen stressniveau.

  • Het vertalen van de inzichten en concepten in concrete acties om negatieve stress te verminderen of te vermijden.

Stress

management

Klantgericht handelen

  • Klantgericht optreden

  • De functie-eisen.

  • De 3 niveaus van klantgericht handelen.

  • Klantgericht communiceren via telefoon, e-mail en face-to-face.

  • Klantgericht inspelen op de verschillende gedragingen van de klant.

  • Klantgericht moeilijke gesprekken voeren.

  • Klachtbehandeling.

  • Klantgericht kunnen 'nee' zeggen.

  • Sensibilisering voor het belang van een goed aanwezigheidsbeleid.

  • Enkele begrippen m.b.t. verzuim.

  • Eigen verzuimbeleid toelichten.

  • De verzuimdrempel verhogen.

  • De werkhervattingsdrempel verlagen.

  • Verschillende gespreksvormen:

    • Ziektemeldingsgesprek

    • Werkhervattingsgesprek

    • Verzuimgesprek.

  • Omgaan met lang verzuim.​

  • Motiveren van niet-verzuimers.

Absenteïsme

  • Outlook inrichten als dashboard voor je werkorganisatie

  • Optimaal gebruik van de agenda

  • Het gebruik van de takenlijst in Outlook

  • Efficiënt verwerken van inkomende e-mails

  • Het klasseren en terugvinden van informatie in Outlook

  • De samenhang tussen de modules van Outlook

  • Weinig gekende, maar handige opties in Outlook

Outlook

  • Sensibilisering.

  • Het ABC-model.

  • Johari-Window.

  • Hoe het gedrag bijsturen? 

  • Hoe veilig gedrag aanmoedigen? 

  • Geven van aanvaardbare feedback bij onveilige handelingen.

  • Hoe een veiligheidsgesprek voeren? 

  • Assertief reageren op onveilig. gedrag van een collega, externe bezoeker of baas.

  • Hoe zeg ik “nee” op een vraag om ‘onveilig’ te handelen? 

  • Hoe blijf ik aandringen om veilig te handelen?

Veiligheidscoaching

Coachend leidinggeven

  • Bewustwording dat de leidinggevende/ coach de essentiële link is tussen de doelstellingen van de organisatie en de efficiëntie van de medewerkers.

  • Het ijsbergmodel.

  • Inzicht verschaffen in de manier van feedback geven.

  • Leren omgaan met de verschillende leiderschapsstijlen.

  • Inzicht en reflectie van de eigen motivatoren en de motivatie van de medewerkers.

  • Nadenken over concrete en haalbare motivatieacties naar de medewerkers toe.

  • Een functioneringsgesprek voeren.

Voor meer informatie, een vrijblijvende afspraak of een offerte, contacteer ons.